התהפכות לרוב אינה קורית בחטף, אלא במהירות כזו שניתן להבין שהינה זה מגיע. מרגע זה ועד שהסירה נחה על צידה במים צריכים השייטים לדאוג למזער נזקים ולמנוע פציעות. צניחה ממרומי הבידון אל תוך הראשי תקרע את המפרש, תשבור שחיפים או תעקם את המנור. המנור נקרא באנגלית BOOM, וזה גם מה שיחטוף השייט שייפול עליו. אפילו תורן לא בטוח שיעמוד במסה רצינית שתיפול עליו בנקודת תורפה. אם מצאתם עצמכם בצד של המפרשים, היצמדו לטרמפולינה והחליקו למטה בזהירות. הדרך האלגנטית ביותר, במידה והייתם בטרפז ואתם עדיין יציבים על רגליכם, היא להתיישב על הבידון שמתרומם למעלה, ולהחליק תחת שליטה מאחורי הטרמפולינה אל הבידון התחתון, ולעמוד עליו לקראת הפיכת הסירה חזרה.
עכשיו שניכם במים והסירה על הצד. דבר ראשון עושים ספירת מלאי ורואים שכולם בסדר, ואף אחד לא הסתבך במשהו או נפצע חלילה. חשוב ביותר ברוח חזקה, להישאר צמודים לסירה ולא לעזוב אותה לרגע. הסירה על צידה נעה מהר מאד במורד הרוח, ואף אחד מאיתנו אינו מייקל פלפס- אין סיכוי להשיג את הסירה בשחייה!
הכנות להפיכה חזרה: ההגאי משחרר את מיתר הראשי ואת העגלה (TRAVELLER) שלו. הצוות משחרר את מיתרי החלוץ, אוסף את הספינקר, מוציא את חבל ההתהפכות ממקומו ומטיל אותו מעל הבידון העליון. הסירה תתייצב בינתיים באופן טבעי על צידה, כאשר התורן פונה לרוח.
הפיכה חזרה: אפשר להפוך את הסירה בחזרה כאשר התורן פונה לרוח, אבל זה מצליח רק כאשר יש מספיק משקל של השייטים, ויש סיכוי די גדול שהסירה תמשיך במרץ ותתהפך לצד השני. הדרך המומלצת היא לסובב את חרטום הסירה לרוח כמה שניתן, ואז להפוך בחזרה. במצב הזה הרוח נכנסת מתחת למפרשים ומסייעת בהפיכה חזרה, בעוד שבמצב הקודם לחץ הרוח על המפרשים מתנגד להפיכה. על מנת לסובב את החרטום לרוח, אחד השייטים צועד לאורך הבידון קדימה, ומשקיע את החרטום. לחץ הרוח על הטרמפולינה כבר יעשה את יתר העבודה. השייט השני ייתלה בטרפז שלו על חבל ההפיכה, וכאשר הסירה הסתובבה מספיק יצטרף אליו בן זוגו ויצרף את משקלו על החבל.
חזרה אל הסירה: אחרי ההפיכה בחזרה, באופן טבעי תימצאו עצמכם במים, בין הבידונים מתחת לקורה הקדמית. מכאן אפשר לעלות לסירה אם שמים רגל בנקודה הנמוכה ביותר של התמוכה התחתונה של הקורה הקדמית ("מחסל הדולפינים", DOLPHIN STRIKER כמו שנהוג לקרוא לו). אם לא מצליחים משם, אפשר לנוע לאורך הסירה אחורה, עדיין בין הבידונים, ולעלות מהקורה האחורית תוך זהירות מהמוט המקשר בין ההגאים. אופציה נוספת היא לצאת בצלילה קלה מבין הבידונים, להגיע אל מתחת למיקום הטרפזים, לתפוס בלולאה של הטרפז ולמשוך עצמכם למעלה. כל הדרכים אינן קלות, וכאשר תהיו על הסירה תרגישו חזק את הדופק. הדרך האלגנטית והטובה ביותר, שלימד אותי עופר יעקב, היא כדלקמן: ברגע שהסירה כבר מתחילה להתהפך חזרה וכבר לא צריך את מלוא המשקל של שני השייטים, בערך באמצע הדרך בחזרה, אחד מהם עוזב את החבל וכורע על הבידון התחתון סמוך לקורה הקדמית, כאשר רגל אחת מעבר לבידון, ואוחז את הקורה ביד. כך הוא מוצא עצמו כמעט על הסירה בסוף ההפיכה, ומכאן קל לו לעלות ולסייע לבן זוגו לעלות במהירות לסירה. בקישור המצורף יש סרטון המראה איך לעשות זאת (צפו בסבלנות ושימו לב איך הם עולים לסירה)
http://uk.youtube.com/watch?v=NnxKpAaZNLc&feature=related
בניגוד למחשבה הראשונית של רובנו, קל יותר להפוך את הסירה ברוח חזקה מאשר ברוח חלשה, אם עושים זאת נכון ומשתמשים ברוח לעזרה בהפיכה. כאשר אין רוח מסייעת ההפיכה תלויה כמעט לחלוטין במשקל של השייטים, ולפעמים חסרים כמה קילוגרמים.
הסירה נעה במורד הרוח כאשר היא על צידה, עקב לחץ הרוח על הטרמפולינה. כאשר הסירה מתיישרת חזרה, היא מתחילה לנוע עקב לחץ הרוח על המפרשים. גם אחרי ששיחררנו את המפרשים, יש מספיק לחץ ברוח חזקה על מנת לייצר תנועה משמעותית קדימה של הסירה, שמקשה מאד על עליית השייטים בחזרה. צריך לזכור את התופעות הללו מכמה היבטים. ראשית והחשוב מכולם, לא לעזוב את הסירה. שייט שהתנתק מהסירה לא יצליח לחזור אליה ברוח בינונית אפילו, וחברו לא יצליח להפוך אותה לבדו בחזרה. שנית, אם ההתהפכות קורית בקרבת חוף או סלעים שנמצאים במורד הרוח, זה עניין של דקות ספורות עד שהסירה תהיה שם, וכדאי לקרוא לעזרה או לגשת לעזרה מהר ככל הניתן. ושלישית, צריך לעצור את התנועה הזו ככל האפשר.
איך עוצרים? כל סירה שעושה כושר שייט צריכה להיות מצויידת בעוגן צף, שהוא בעצם מצנח עצירה. אם אתם נוהגים להשאיר אותו בארון הציוד אז דלגו על הפיסקה הזו. אם הוא איתכם בקטע הלא נעים הזה, השתמשו בו. הוא יאיט מאד את תנועת הסירה, וגם יסובב את החרטום לרוח אם תקשרו אותו נכון. אם הסירה מיושרת ואתם במים, והסירה מתחילה לרוץ לכם ולגרור אתכם אחריה, תגיעו להגאים (מבלי לעזוב את הסירה או את חבל ההתהפכות) וסובבו את ההגה כך שהסירה תעלה לרוח והלחץ יירד. אם הסירה על צידה, ואין ברירה אחרת, אפשר לנסות להביא אותה למצב פעמון על מנת לעצור את התנועה.
התהפכות פעמון (180 מעלות): מצב לא נעים בכלל, שלא צריך לקרות בסירה שמטופלת כהלכה והתורן שלה אטום. מי שמוסיף מצוף בראש התורן עושה לעצמו מצווה גדולה. איך בכל זאת יוצאים ממנו? עומדים עם חבל ההפיכה על הבידון שמתחת לרוח, אחורה ככל האפשר כך שהחרטומים יתרוממו מהמים, שמים את כל המשקל על החבל ומתפללים. אם מצליח, הסירה תתרומם על צידה, ומכאן אנחנו כבר יודעים מה לעשות. בסירה עם ספינקר, אם היא עדיין בפעמון אחרי איסוף הספי, ניתן להשתמש במעלן הספי על מנת להביא מצוף או חגורת הצלה אל קצה התורן ולסייע בהצפתו.
בקישור המצורף, בסוף הסרטון צפו כיצד הוא יוצא ממצב פעמון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה