יום רביעי, 25 בפברואר 2009

זרם והשפעתו

הזרם הוא גורם שהשפעתו על כלי שייט היא משמעותית. במקרה של רוח אנחנו יכולים להשפיע על הכוח שהיא מפעילה על הסירה, הן בכיוון והן בעוצמה, ע"י שימוש בהגאים ובמתיחת המפרשים. במקרה של זרם, ההשפעה על הסירה היא 100%, כי הסירה נישאת ונודדת עם גוש המים הזורם, ואין שום דבר שניתן לעשות, זולת לנעוץ עוגן בקרקע.
בחופי ישראל אין זרמים חזקים, ולכן אנחנו לא כל כך מתחשבים בהם, אבל גם זרם של חצי קשר עשוי להיות משמעותי כאשר הסירה נעה בחמישה קשר (נניח) ואתם מפליגים עם הזרם או נגדו: 10% ממהירות הסירה!
באופן כללי יש 3 סוגי זרמים בים: ישנם זרמים קבועים, שקיימים כל הזמן. ישנם זרמים הנוצרים כתוצאה מתנודות הגיאות והשפל, וישנם זרמים מקומיים בפתחי נהרות, למשל.
באיזור שלנו יש זרם צפוני (זורם לכיוון צפון. בניגוד למקובל לגבי רוח, שם אנחנו נוהגים לציין את הכיוון ממנו היא באה) קבוע בעוצמה של בערך חצי קשר, כפי שניתן לראות מהקריאה המצורפת מהמצוף בחדרה.
הגיאות והשפל באיזורינו היא במשרעת של כ40 ס"מ, ולכן גם זרמי הגיאות והשפל אינם חזקים, אבל הם קיימים. תוכלו לראות בגרפים שיש התאמה בין שינויים בעוצמת הזרם לבין הגיאות והשפל.
נהרות גדולים אין כאן, אבל בקרבת תחנת כוח גדולה כמו בחדרה נשאבים ונפלטים כמויות גדולות של מי ים לצורך קירור התחנה, ונוצרת זרימה מקומית קלה.
איך מעריכים את כיוון הזרם ועוצמתו? צריך משהו קבוע לייחוס, נניח מצוף עגון לקרקע, ומשהו שנסחף במים ולא חשוף להשפעת הרוח. למשל: מדוזה, נייר ספוג במים, פקעת חבל. כל שנותר הוא לראות לאיזה כיוון ובאיזה מהירות המדוזה נעה ביחס לעצם הייחוס.
עכשיו שאתם יודעים את עוצמת הזרם וכיוונו, מה עושים עם זה? צריך לדעת עוד נתון חשוב- הזרם חזק יותר כאשר המים עמוקים וחלש יותר במים רדודים.
נניח רוח דרומית, ושתי סירות מתחילות ביחד ומתחרות להגיע למצוף קדמית. יש זרם צפוני של חצי קשר. חצי קשר זה רבע מטר לשניה, כלומר כל חצי דקה בערך הסירות נסחפות אורך סירה שלם לאחור. הסירה הירוקה בחרה לנוע קרוב לחוף, היכן שהמים רדודים יותר ועוצמת הזרם חלשה יותר. הסירה האדומה בחרה להפליג לעומק וחוטפת את כל עוצמת הזרם כנגדה. נניח שאורך ההפלגה היה חצי שעה, והיחס של עוצמת הזרם שפעל על שתי הסירות היה 1:2, במצוף האדומה תיראה בעצב את ירכתי הירוקה, ודי מרחוק...(כ40 אורכי סירה).
במקרה של זרם שנמצא בזווית לכיוון התנועה, צריך להתחשב בו בתכנון כיוון ההפלגה. נניח שזרם של חצי קשר ניצב לכיוון ההפלגה ומרחיק אתכם מהמצוף. בלג שאורכו 10 דקות הזרם יסחוף את הסירה כ150 מטר! אם התחלתם את הלג בקדמית בדיוק לכיוון המצוף, תמצאו את עצמכם 150 מטר נמוך ממנו, ותצטרכו לעשות עוד שני לגים כדי להגיע אליו. מי שייקח את הזרם בחשבון, יכוון מראש גבוה יותר והזרם כבר יביא אותו למצוף.



אין תגובות:

רשומות פופולריות