יום רביעי, 1 באוקטובר 2008

חילופי רוח

רשומה זו לקוחה בחלקה מהמגזין Catamaran Sailor, היוצא לאור ע"י ריק וויט (Rick White ), באדיבותו ובאישורו של ריק.
הרשומה דנה בחילופי רוח הנקראים oscillating shifts, שבהם הרוח משתנה סביב כיוון ועוצמה ממוצעים. ישנו מצב נוסף של שינויי רוח, הנובע מתנאים טופוגרפיים או שינויי מזג אוויר, הנקרא שינוי מתמיד (persistent shift) שבו לא נדון כאן.

ולדברי ריק וויט:
...אתה מפליג בקדמית ברוח משתנה...
זכרו שהרוח תמיד משתנה. אין רוח שהיא קבועה. הרוח תמיד תחוג לצד אחד ואח"כ לצד שני. זה מה שעושה את השייט למעניין ומאתגר.
השייט שמצליח להשתמש בחילופי הרוח בצורה הטובה ביותר הוא בדרך כלל גם זה שמפליג טוב יותר משאר צי הסירות. לכן, כדאי לא רק להכיר בעובדה שהרוח תמיד משתנה, אלא גם ללמוד כיצד לנצל את החילופים לטובתכם.
ותחילה, הגדרות:
רוח ממוצעת (mean wind)- הכיוון הממוצע של תנודות הרוח.
חילוף עלייה (lift)- שינוי בכיוון הרוח שמאפשר לכם להפליג קרוב יותר ליעדכם בקדמית. החרטום יצביע קרוב יותר למצוף הקדמית מאשר בהפלגה ברוח הממוצעת.
חילוף ירידה (header)- זהו שינוי בכיוון הרוח אשר יגרום לכם להפליג רחוק יותר מיעדכם בקדמית. החרטום יצביע רחוק יותר ממצוף הקדמית מאשר בהפלגה ברוח הממוצעת.
עליכם ללמוד לדעת לזהות האם אתם מפליגים ברוח ממוצעת, בחילוף עלייה או בחילוף ירידה. שאלו את עצמכם תמיד באיזה מצב אתם נמצאים. אם אתם לא מצליחים למצוא את התשובה... המשיכו לשאול. התשובה תבוא עם הניסיון.
מה צריך לעשות בחילופי הרוח? ובכן, אתם רוצים להפליג קרוב יותר למצוף הקדמית כדי להגיע לשם מהר יותר, נכון? אז כאשר אתם מפליגים ברוח הממוצעת ומקבלים חילוף עלייה, עליכם לנצל אותו ולהתקרב יותר למצוף. אם, לעומת זאת, קיבלתם חילוף ירידה אשר מרחיק אותכם מיעדכם, עליכם להסתובב למפנה השני.
שימו לב שחילוף ירידה במפנה שמאלי, למשל, הוא חילוף עלייה במפנה ימני, ולהיפך. חילופי רוח הם תמיד מועילים...זה רק עניין של ניצולם בצורה הנכונה.
חילופי הרוח יכולים להשפיע על מיקומן היחסי של הסירות בזמן ההפלגה. איך? זכרו שהמיקום היחסי של הסירות נמדד ביחס לאנך לכיוון הרוח, וכאשר הרוח משתנה גם כיוון האנך משתנה. דרך אחרת היא להסתכל על הlay line, שזהו הקו שבהפלגה לאורכו ניתן להגיע אל המצוף.
בדיאגרמות הבאות נניח שהסירות וצוותיהן שווים בכל הפרמטרים, והסירות מפליגות בקדמית בזווית של 45 מעלות לרוח, ההבדל היחיד הוא שינוי כיוון הרוח.
בדיאגרמה הראשונה הרוח מהכיוון הממוצע, הסירה התכולה והצהובה נמצאות במיקום שווה (לא מאמינים? קחו סרגל ותמדדו את הדרך שכל אחת צריכה לעשות עד שתגיעה למצוף. הדרכים שוות). אפשר להסתכל על האנך לרוח ולראות ששתיהן נמצאות עליו.
בדיאגרמה השנייה כל מה שהשתנה הוא כיוון הרוח, לחילוף ירידה, ובעקבותיו זז האנך וזזו הLAY LINES. הסירות ממשיכות להפליג 45 מעלות לרוח, אבל עכשיו לסירה הצהובה יתרון משמעותי. אם תמדדו את הדרך שעליה לעשות תמצאו שהיא קצרה יותר.
בדיאגרמה השלישית יש חילוף עלייה ביחס למצב שבדיאגרמה הראשונה. כאן מי שמרוויח היא הסירה התכולה. עליה לעשות דרך קצרה יותר עד למצוף.
איך מזהים חילופי רוח? מומלץ מאד שלא להשתמש במצפן, כיוון שהוא גורם לכם להכניס את ראשכם לתוך הסירה. השייטים הטובים תמיד מפליגים כאשר מבטם אל מחוץ לסירה, מחפשים כל הזמן חילופי רוח, איזור כהה על המים, את המצוף, את הסירות האחרות, וכו'. (זו דעתו של ריק והוא כמובן תומך בה. אבל רק לשם ההבנה כיצד משתמשים במצפן: נניח שהסירה מפליגה בקדמית ברוח ממוצעת מצפון והמצפן מראה קורס 045. ההגאי מפליג בקדמית כל הזמן. עכשיו קורס המצפן משתנה ל030, סימן שהרוח חגה 15 מעלות שמאלה, ובמקרה שלנו זה חילוף עלייה. אם קורס המצפן השתנה, נניח ל060, סימן שהרוח חגה 15 מעלות ימינה וזה חילוף ירידה).
אחת הדרכים הפשוטות היא להסתכל קדימה ולחפש עצם קבוע בחוף מול חרטום כאשר נמצאים ברוח הממוצעת. אם יש חילוף עלייה, החרטום יפנה לתוך הרוח ביחס לעצם הזה. אם יש חילוף ירידה, החרטום יפנה בכיוון ההפוך.
בצורה דומה ניתן להשתמש במצוף הגבית. בהנחה שהקפתם אותו זה עתה ופניתם ללג קדמית, המצוף יימצא מאחוריכם ברוח ממוצעת. אם יש חילוף עלייה המצוף ייראה כאילו הוא נמצא בצד שמעל הרוח, ואם יש חילוף ירידה הוא ייראה בצד שמתחת לרוח.
דרך נוספת היא להתבונן בסירות שסביבכם ולפניכם (אם יש כאלה...). אם סירה שלפניכם באותו מפנה נראית יורדת ביחס לקורס שלכם, היא מפליגה בחילוף ירידה שכנראה תיפגשו בו עוד מעט. אם סירה היתה במפנה שלכם באותו קו (ביחס לאנך לרוח) ופתאום היא נראית מקדימה אותכם, סימן שהיה חילוף רוח לכיוון שבו היא נמצאת.
ומה קורה בגבית? שם חילוף עלייה ירחק אתכם מן היעד, וחילוף ירידה יקרב אתכם אליו. זאת אומרת, אותו דבר כמו בקדמית אבל להיפך...







תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

ועוד שני מרכיבים חשובים:
גודל החילוף וקצב החילופים.

גודל - אחרי שזיהינו חילוף צריך לשקול האם משתלם להגיב אליו, סיבוב קטמרן לוקח זמן ובזמן הזה המתחרים שלך ממשיכים להתקדם. אם הסיבוב אורך כ 10 שניות הרי מתחריך הרויחו כ - 70מטר (לפי 15 קשר) האם תסתובב על כל 2מעלות של חילוף? - אני אישית מסתובב רק על 10 ויותר.

קצב - נתן לחזות את קצב החילופים בסביבה נתונה. לוקחים את דיאגרמת מד הרוח בסביבה, שדות ים למשל, סופרים את מספר החילופים המשמעותים בשעה, ומחשבים כל כמה זמן צפוי חילוף. אם אתה מפליג דקות ארוכות במפנה מסוים ומתקרב לזמן הזה - חדד חושיך זה עומד לבוא.

רשומות פופולריות