יום ראשון, 23 בנובמבר 2008

טרפזים בטיחותיים

ניתקלתי לאחרונה בפורום של ריק וויט בסיפור טראגי על בחור שטבע כאשר הטרפז שלו נתפס בסירה והוא נלכד מתחתיה אחרי התהפכות. מסתבר שקרו כבר לא מעט מקרים כאלה. הבעיה היא שהתפס הבולט מחגורת הטרפז הסטנדרטית והמוכרת נתפס בזמן התהפכות בכל מיני מקומות, והוא עלול להיתקע בכוח רב כך שהשייט אינו מסוגל לשחרר אותו: בהעברות רווח הכוח של הראשי, במערכת רווח הכוח של הקנינגהאם, במצליב על התורן, בסולם של הוונטה ועוד. כאשר השייט נתפס משקלו מושך את הסירה לכיוון של התהפכות פעמון, וזה עוד מחמיר את המצב. השייט נשאר לכוד וללא יכולת להיחלץ.
יש הטוענים שISAF (איגוד השייט הבינלאומי) היה צריך מזמן לאסור את השימוש בחגורות טרפז מן הסוג הזה. אז מה האלטרנטיבה? הרי לכולנו יש חגורות כאלה.
אחד הפתרונות נקרא Bethwaite system, על שם ממציאה Julian Bethwaite . הרעיון הוא תכנון שונה לגמרי של מערכת הטרפז: במקום וו בולט מן החגורה המחוברת לגוף השייט, ישנה מן מגרעת הדומה לחור של מפתח (מסורתי, לא רב בריח), ובמקום הטבעת על כבל הטרפז שיורד מן התורן ישנו כבל קצר עם גולה בקצהו. ראו בתמונות.
היתרון ברור: הגולה משתחררת מהתפס ברגע שמשקל השייט אינו בכיוון החלק הסגור של התפס בחגורה, והשייט נשאר עם החגורה לגופו אבל אין מה שייתפס בסירה. על פי הכותבים בכמה פורומים, העסק הזה עובד מצויין.
חיסרון? צריך להחליף את התפסים בחגורות הקיימות ואת טבעות הטרפז על הסירה עצמה. פעם שעושים את זה, אי אפשר להשתמש בטרפז בסירות אחרות שאין להן את הסידור הזה.
פיתרון נוסף הוא תפס טרפז עם מתקן שחרור מהיר, המנתק את הוו במשיכה (ראו תמונה). היתרון הוא שלא צריך לשנות את מערכת הטרפז בסירה. החיסרון הוא שלעיתים התפס משתחרר כשלא מבקשים ממנו, ולעיתים (חלילה) עלול להיתקע כשרוצים שישתחרר.

עלויות: התפס של Bethwaite עולה כ99$ ליחידה, ועוד כ27$ לזוג כדוריות עם כבל. תפס עם שחרור מהיר עולה כ50$.


אין תגובות:

רשומות פופולריות